
Rynek sportu i sponsoringu sportowego w Polsce
dział:
autor:
Joanna Jedel Jarosław Kończak >> zobacz inne pozycje autora
wydawca:AWFiS Gdańsk
ISBN:978-83-62390-66-3
data wydania:2019
wymiary:24 x 17 cm, s. 188
oprawa:miękka



Rynek sportu i sponsoringu sportowego w Polsce
Zakresem przedmiotowym niniejszej monografii jest rynek sportu i sponsoringu sportowego w Polsce, w szczególności odnosić się będzie on do identyfikacji uwarunkowań ekonomicznych i finansowych. Badaniami został objęty zakres czasowy 13 lat, tj. od 2005 do 2018 roku.
Zgodnie z przyjętą przez autorów koncepcją w pierwszym rozdziale monografii skupili się oni na opisaniu płaszczyzny funkcjonowania rynku sportu. W rozdziale tym odniesiono się w czterech najważniejszych kategoriach do funkcjonowania rynkowego, a mianowicie w aspektach: politycznoprawnym, ekonomicznym, społecznym i technologicznym. Celem autorów było przeprowadzenie generalnej analizy rynku i określenie, jaką rolę odgrywa sport w społeczeństwie, zarówno w wymiarze społecznym, jak i gospodarczym. Rozdział drugi stanowi o rynku sportu w Polsce, jego rozwoju i kształcie. Został podzielony na części odnoszące się do podstaw funkcjonowania rynkowego. W pierwszej części dokonano charakterystyki rozwoju rynku sportu i ukazano tendencje rozwojowe, co miało na celu zrozumienie pewnych zachowań i procesów rynkowych, relacji rynkowych i czynników definiujących te relacje, a także odpowiedź na pytanie, jaki jest potencjał tego rynku. Druga cześć rozdziału traktuje o sporcie profesjonalnym jako istotnym elemencie tworzenia wartości rynku sportu. Ostatnią kwestią są interesariusze rynku sportu jako istotny element modelu biznesowego. Omówiono tu aspekt biznesowy w ujęciu sportu profesjonalnego rynku sportu w odniesieniu do najważniejszych podmiotów — interesariuszy rynku sportu. W rozdziale trzecim autorzy koncentrują się na sponsoringu sportowym, przedstawiając zarówno tradycyjne, jak i nowe jego ujęcie. Choć samo narzędzie, szczególnie na rynkach zachodnim oraz amerykańskim, jest stosowane powszechnie już od ponad półwiecza, to jednak w Polsce prawdziwy jego początek przypada na lata dziewięćdziesiąte ubiegłego stulecia, a rozwój to dopiero początek obecnego wieku. Poza opisaniem istoty sponsoringu sportowego zostały opisane jego cele, strategia działań, najważniejsi interesariusze, prawa w sponsoringu, jego komunikacja oraz sposoby oceny działań. Sponsoring sportowy został w tej części publikacji opisany od strony jego celów. Czwarty rozdział jest poświęcony źródłom finansowania sportu w Polsce oraz wartości rynku sponsoringowego. Uwzględniono tu zarówno sposoby finansowania związków sportowych, jak i wsparcie rynku przez spółki Skarbu Państwa. Choć sposobów finansowania sportu jest wiele, to jednak praktycznie wszyscy zgadzają się, że sport polski jest niedofinansowany. Ostatni rozdział przedstawia perspektywę funkcjonowania rynku sponsoringu sportowego w Polsce. W dużej mierze zmiany determinowana są tym, co dzieje się na innych bardziej rozwiniętych rynkach. Do najważniejszych zaliczają się tu zmiany technologiczne, szczególnie w zakresie percepcji mediów. Na to nakładają się zmiany pokoleniowe i inna konsumpcja zarówno mediów, jak i samego sportu. Coraz większe znaczenie kobiet dla sportu jest również wyzwaniem zarówno dla organizatorów imprez sportowych, jak i sponsorów oraz reklamodawców działających na tym rynku.
Adresatami książki są bezpośredni i pośredni uczestnicy rynku sportu, a w szczególności zarządy, członkowie rad nadzorczych, inwestorzy i doradcy, wyższa i średnia kadra menedżerska, ludzie nauki, biznesu oraz instytucji z otoczenia klubów sportowych, uczestnicy studiów podyplomowych i szkoleń z zakresu ekonomii i zarządzania w sporcie, studenci zarówno studiów licencjackich, jak i magisterskich oraz doktoranckich. Publikacja stanowi przyczynek do rozważań dla osób prowadzących prace badawczo-naukowe.


